Dwars door Oceanië

Dwars door Oceanië

Waar ligt het einde van de wereld? Volgens Wouter Deboot in Oceanië. Zijn nieuwste fietstocht brengt de VRT-reporter van het tropische noorden in Australië tot het zuidelijkste punt van Nieuw-Zeeland. Tijdens die helse onderneming van 7000 kilometer, de oude avonturiers waardig, bedwingt hij bloedhete vlaktes, ruige kustgebieden en winterse berglandschappen. Nog meer dan naar de prachtige natuur gaat Wouter op zoek naar de verhalen van de mensen die er leven. Hoe verzandt iemand in de outback, een van de meest onherbergzame woestijngebieden ter wereld, en waarom blijft men daar? Wie zijn de Aboriginals en de Maori, de oudste menselijke beschavingen ter wereld? Hoe komt het dat mensen die er even westers uitzien als wij toch een totaal ander leven leiden?

Op vlotte, humoristische wijze laat Wouter de antwoorden op deze vragen botsen met zijn Vlaamse eigenheid. ‘De ene dag voel ik me thuis, de volgende zit ik precies op een andere planeet.’ Al deze kleine en grote ontmoetingen bieden ons een fascinerende blik op een werelddeel dat we ten onrechte maar al te vaak over het hoofd zien.

De fietsende reporter. Zo kennen we Wouter Deboot (1982) het best. Na omzwervingen bij productiehuizen Eyeworks en De Mensen arriveerde hij in 2008 bij de VRT. Na vier jaar Peter Live stond Wouter in 2012 mee aan de wieg van Iedereen beroemd. Vijf boeiende fietsavonturen heeft hij intussen op zijn palmares. In 2018 verscheen de bestseller Dwars door Amerika, gebaseerd op de gelijknamige reeks.
Mens & Maatschappij
Uitgeverij Polis