Een beker koud water

Een waargebeurd verhaal over geloof, moed en naastenliefde.

Edith Cavell, geboren op 4 december 1865, groeit op als oudste dochter in een warm gezin in het dorpje Swardeston, Engeland. Haar vader, Frederick Cavell, is predikant en geeft zijn kinderen thuisonderwijs. Edith leert veel Bijbelteksten uit het hoofd en blinkt uit in taal, tekenen en pianospelen.
Als Edith gouvernante wordt in een Franssprekend gezin in Brussel, leert ze de stad en de omgeving goed kennen - een goede voorbereiding voor haar latere taak!
Edith keert terug naar huis om haar ernstig zieke vader te verplegen. Hij wordt weer beter en Edith krijgt de roeping om verpleegster te worden. Na een intensief opleidingstraject legt ze de belofte van Florence Nightingale af.
Edith klimt op in het vak en runt na een aantal jaar een kliniek en verpleegstersopleiding in Brussel. Dan breekt de Eerste Wereldoorlog uit. In de kliniek verpleegt Edith heimelijk ook geallieerde soldaten en helpt hen uit België te ontsnappen. Zo raakt ze betrokken bij het verzet. De Duitse bezetter krijgt echter argwaan en houdt haar scherp in de gaten. Zal Edith haar naastenliefde met de dood moeten bekopen?

Feelgood , Literatuur & Romans
Populaire fiction algemeen
Erdee Media Groep – Uitgeverij de Banier
09 februari 2021
09 februari 2021

Reacties op: Een beker koud water