Een klok weet niet hoe laat het is

Wat is leven? Waar komen we vandaan? Hoe zit de wereld in elkaar? Eeuwenlang hebben mensen het antwoord op die vragen gezocht in religie. Met de opkomst van de wetenschap, met haar rationele methode, openden zich nieuwe vergezichten. Oude mysteries kregen een logische verklaring. Geavanceerde technologieën werden ontwikkeld. Maar ook de wetenschap kent grenzen.
De evolutie is op de voet te volgen, maar hoe het leven op aarde ooit is ontstaan, blijft een raadsel. We kunnen precies zien wat er in onze hersenen gebeurt, maar daarmee nog geen gedachten lezen. We kunnen genetische codes ontcijferen, maar kennen niet het wezen van de mens. We verkennen het heelal tot in zijn uithoeken, maar de Big Bang is nog altijd in nevelen gehuld.
In Een klok weet niet hoe laat het is tast Willem Schoonen de grenzen van de wetenschap af. Aan het woord komen allerlei wetenschappers: filosofen, psychologen, hersenonderzoekers, fysici en biologen. Zij laten zien waarop hun onderzoek zijn tanden stukbijt en brengen al doende de grenzen in kaart van onze wetenschappelijke mogelijkheden. Want als de wetenschap pretendeert antwoord te hebben op alle vragen, ontaardt ze in een nieuwe religie.

Is Een klok weet niet hoe laat het is het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Een klok weet niet hoe laat het is