Een Liefde in Afrika

Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Het moedige, meeslepende verhaal van de enige vrouw die met het legendarische Vreemdelingenlegioen in de Tweede Wereldoorlog ten strijde trok en daar haar grote liefde ontmoette.

Susan Travers groeide beschermd op in een rijk Engels gezin, maar droomde al op jonge leeftijd van een spannend leven vol avontuur. Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak, lukte het haar als enige vrouw zoch aan te sluiten bij het Franse Vreemdelingenlegioen, dat in zijn 167-jarige geschiedenis alleen mannen heeft toegelaten. In 1940 werd Susan de persoonlijke chauffeur van kolonel Koenig in de woestijn van Noord-Afrika.
Tijdens de vaak levensgevaarlijke ritten langs de linies met de kolonel, bloeide er tussen hen een passionele relatie op. Een liefde die, eenmaal terug in Europa, onmogelijk bleek, maar hen voor altijd zou binden. Aan zijn zijde overleefde ze veldslagen die van doorslaggevend belang waren voor het verloop van de oorlog.

Susan Travers werd na de oorlog gedecoreerd met de hoogste militaire onderscheidingen die in Frankrijk ooit aan een vrouw zijn uitgereikt.

Een Liefde in Afrika is indrukwekkender dan welk fictief Hollywoodverhaal ook. Het is een van de grootste overleveringen van de twintigste eeuw, die de lezer meeneemt naar de hitte, spanning, kameraadschap, verlies en een bijzondere liefde aan het oorlogsfront van Noord-Afrika
Mariëtte van Gelder
Illustraties