Een stoet van dwergen

'Dat de verhaaltjes zo kort zijn heeft ook zijn goede kant, namelijk dat juist dáárdoor die honderd dwergen een aaneengesloten leger vormen zodat ik de indruk krijg één enkel groot verhaal gelezen te hebben dat een zeer goede indruk geeft van uw persoonlijkheid.' Aldus schreef Willem Elsschot aan S. Carmiggelt naar aanleiding van diens bundel Honderd dwaasheden. Bij wijze van hommage aan de door hem hogelijk bewonderde Vlaamse schrijver gaf Carmiggelt de naam Een stoet van dwergen aan de bundel die verscheen toen hij vijfentwintig jaar lang elke dag een stukje voor de krant had geschreven. Het boek is een bloemlezing uit bloemlezingen: Carmiggelt heeft het samengesteld uit dertien bundels die op hun beurt een keus uit zijn toenmaals dagelijkse cursiefjes bevatten. Behalve een zeer goede indruk van een persoonlijkheid krijgen we dus ook een idee van de ontwikkeling van het werk van die persoonlijkheid, een van de grootste van onze literatuur.

Recensies (1)

Is Een stoet van dwergen het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Een stoet van dwergen