Een veiliger oord - Vrijheid Deel 1

Vrijheid

Gelezen 56 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 34 Favoriet 2 Recensies 4
Literatuur & Romans Artikelen 3 Spots 3   Topics 0

Mantel is een rasschrijver die je z? in het verhaal trekt dat het lijkt alsof je zelf bij de gebeurtenissen staat toe te kijken. Een veiliger oord. Vrijheid. Dit eerste deel gaat over de opmaat naar de Franse Revolutie: de lege staatskas; het onvermogen van de koning om die weer te vullen; zijn besluiteloosheid; de hongersnood en de idioot hoge broodprijzen; de onvrede onder de burgers; de weigering van de boeren om hun herendeel te vervullen; de steeds luider wordende roep van burgers om stemrecht. In deze explosieve sfeer groeien drie jongens op, die elkaar ontmoeten als ze gaan studeren in Parijs: Camille Desmoulins, Georges-Jacques Danton en Maximilien de Robespierre. Mantel schetst de jonge jaren van deze mannen, waar ze vandaan komen en hoe ze hun mening vormen in deze tumultueuze tijd, en laat zien hoe ze worden tot de personen zoals wij die nu kennen. Mantel beschrijft burgers en werklieden die niet langer genoegen nemen met de verdeeldheid van de standen en de oneerlijke rechtsstaat, en als lezer ervaar je dat alsof je waarnemer bent, en dat het logisch is om 'revolutie!' te roepen en met z'n allen naar de Bastille te gaan.

Een veiliger oord (1)
Ine Willems