Een wrang feest

Een wrang feest

Op 5 mei 1945 leek heel Nederland dan eindelijk officieel bevrijd. Maar de vrede begon niet meteen. Dronken SS’ers schoten in het wilde weg om zich heen. Een verzetsstrijdster werd elders dodelijk getroffen door een kogelregen dwars door haar voordeur. Een onderduikster, die na lange jaren voor het raam naar buiten stond te kijken, werd het slachtoffer van weer een ander vuurgevecht.

De schietpartij op de Dam, waarbij 32 mensen omkwamen, is het bekendste tragische incident uit de bevrijdingsdagen. Maar tijdens haar onderzoek in vele, vaak lokale, bronnen ontdekte journalist Marjolein Bax in de chaotische dagen tussen 4 en 8 mei nog veel meer dramatische confrontaties. Het is een relatief onbekend gegeven dat ongeveer tweehonderd mensen het leven verloren tijdens de Bevrijding, in plaatsen als Zoetermeer, Amersfoort, Leersum en Mijnsheerenland.

In Een wrang feest tekent Bax hun verhalen op en laat ze zien hoe moeilijk het is om van de ene dag op de andere te stoppen met de oorlog, hoe overmoed en wraakgevoelens in botsing komen met wantrouwen, angst en paniek, en hoe snel blijdschap om kan slaan in verdriet. Een lang verborgen, meeslepend opgetekende geschiedenis.
Geschiedenis & Politiek
Uitgeverij Balans B.V.