Eerste indrukken

Gelezen 10 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 4 Favoriet 1 Recensies 3
Literatuur & Romans Spots 1 Top25's 4   Topics 0

Hoe komt alles op je over als je nog een piepjong kind bent? Hoe was het toen je voor de eerste keer de kleur rood zag, of brood rook? Wat dacht je toen je nog net niet kon praten? Niemand herinnert zich al deze ervaringen van de eerste jaren. K. Schippers geeft in deze hoogst originele roman een driejarig meisje de stem van een volwassene. Door haar ogen zien wij hoe ze met alles voor het eerst kennismaakt. Zij herinnert het zich: de hoofden boven de wieg, haar eerste stapjes, de keuze van het eerste woord dat zij hardop zal zeggen. De lezer krijgt een beeld van wat er in een klein kind omgaat dat op het punt staat de wereld om zich heen te ontdekken en te benoemen, een wereld waarin wij allemaal hebben rondgelopen maar die we veelal zijn vergeten. K. Schippers (1936) is schrijver, dichter en essayist. Hij heeft en omvangrijk oeuvre op zijn naam staan, waarvoor hij in 1996 de P.C. Hooftprijs ontving. In 2002 verscheen de lovend ontvangen roman Zilah. Ter gelegenheid van zijn veertig jaar schrijverschap herdrukken we zijn succesvolle roman Eerste indrukken. “Een schitterend boek […] een intelligente en geestige ideeënroman.” Vrij Nederland “Het wonderlijke effect van de volwassen aandoende stem van een driejarige komt overeen met de opzet van K. Schippers om de lezer te tonen dat er anders en kinderlijker naar de werkelijkheid te kijken valt.” Elsevier “Een aaneenschakeling van verrassende signaleringen, ideeën en wendingen.” De Volkskrant “Een roman om minstens twee keer te lezen […]. Op elke bladzij staan talloze verrassingen.” Trouw

Querido's Uitgeverij BV, Em.
04 maart 2003
04 maart 2003