Beethoven

Gelezen 1 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

Al twee eeuwen spreekt Ludwig van Beethoven tot de verbeelding. In de negentiende eeuw werd hij op een sokkel gehesen als martelaar voor de Kunst. In de twintigste eeuw werd hij voor de politieke karretjes gespannen van socialisten en liberalen. Communisten en nationaalsocialisten misbruikten zijn muziek, en hedendaagse politici ontlenen aan hem het Europese volkslied. Maar Beethoven was op de eerste plaats een zeer begaafd musicus en componist. Hij gaf met zijn onwaarschijnlijk grote veelzijdigheid de muziekgeschiedenis een beslissende wending. Dit Elementaire Deeltje beschrijft Beethovens leven, karakter en werk, en staat stil bij onder meer Beethovens doofheid, het raadsel van zijn 'Unsterbliche Geliebte' en zijn enige opera 'Fidelio'. Het vormt een prachtige introductie voor mensen die nog niet goed bekend zijn met Beethoven, en bevat volop weetjes en anekdotes voor de echte Beethovenfan.

Elementaire deeltjes (42)
Athenaeum-Polak & Van Gennep