Eline vere
  Luister een fragment

Eline Vere

Rank 1673 Gelezen 1244 Aan het lezen 7 Wil ik lezen 191 Favoriet 83 Recensies 11
Literatuur & Romans Artikelen 10 Lijsten 8 Spots 17 Hebban 1000 117   Topics 0
"Hij zou komen, zij zou hem spreken en het scheen haar of zij door onzichtbare machten werd voortgestuwd op een hellend pad, of zij anders wilde dan zij handelde, maar onmachtig was de dwang van haar noodlot te ontgaan; het scheen haar of zij geblinddoekt zocht naar haar geluk, angstvol luisterend haar handen uitbreidde naar iets wat er de echo van scheen, en toch zeker was het nimmer te zullen vinden, nimmer."

Mag je een roman zomaar een meesterwerk noemen? De waarde van vrijblijvendheid is beperkt, maar Eline Vere hoort in het rijtje Anna Karenina en Emma Bovary.

Eline Vere is de sublieme tekening van een gemankeerd mens, een buitenstaander, een 'tikje beet', maar een echt mens. Eén die met al haar twijfels soeverein optreedt in Louis Couperus' indringende schets van een vergane tijd in Den Haag.

Literaire fictie algemeen
Moeilijk lezen
Toneel, - theater- en filmteksten, ook scenario's
Lalito
30 november 1899