En het werd stil

En het werd stil

Gelezen 5 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 5 Favoriet 0 Recensies 1
Aan het rauwe leven in de Biesbosch rond 1900 ontkomt ook Janus niet. Er valt niets te kiezen: griendwerker zal hij worden. De hele week van huis, slapen in de schrankkeet op de plaat, kloven in zijn handen, zo zal zijn leven eruitzien. Zijn griendwerkerskist is het enige wat hij echt voor zichzelf heeft. De Biesbosch wordt zijn thuis, de stilte zijn muziek.
Aanvankelijk is Janus vol goede moed. Hij wil een geode griendwerker zijn. Hij zal laten zien dat ze op hem kunnen vertrouwen. Maar al gauw begint de wereld om hem heen te wankelen. Zonder dat hij er iets aan kan veranderen komt Janus langzaam maar zeker in een isolement terecht.

Een onthutsende roman die in sobere maar doeltreffende taal het dramatische leven van een negentiende-eeuwse griendwerker invoelbaar maakt.

Cees Pols (1953) schreef eerder Bewaarder gevangen en Witter dan sneeuw. In 2010 schreef
hij het actieboek voor de Week van het Christelijke Boek, De tijd dat je zweeft.
Mozaiek
15 mei 2012
9789023993445 , 9789023906902 , 9789023916451 , 9789023904120

Recensies

Een ode voor de Biesbosch

door: Antoinette Schram 1 like
In de roman ‘En het werd stil’ schuilt Janus den Dunnen tijdens een verschrikkelijke herfststorm in de Biesbosch in een kooihuis, de woning van iemand die eenden vangt. Het is 1917. Terwijl hij zich probeert te redden, blijkt gelijk al dat er meer aan de hand is. In de volgende hoofstukken...