Endlösung

Endlösung

Gelezen 4 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 16 Favoriet 0 Recensies 1
Endlösung – de ‘definitieve oplossing van het Joodse vraagstuk’ – is een briljante, complete en diepzinnige geschiedenis van de Holocaust, met ruime aandacht voor wat daaraan voorafging en wat erop volgde. Cesaranibeschrijft chronologisch en thematisch het verloop van de vervolging en vernietiging van de Europese Joden in de twintig verschillende landen, waaronder Nederland en België. Hij heeft daarbij al het onderzoek van de laatste halve eeuw verwerkt, maakt veelvuldig gebruik van brieven en dagboeken
van tijdgenoten en ooggetuigen en laat zien hoe nauw de vervolging vervlochten was met het verloop van de oorlog zelf. De betrekkingen tussen vervolgers en vervolgden staan steeds centraal en ook lastige kwesties van onderdrukking, collaboratie, verzet en voortgaande ontmenselijking komen uitvoerig aan de orde. Endlösung is een meesterwerk dat wezenlijk bijdraagt aan meer inzicht in de zwartste periode uit de Europese geschiedenis van de 20e eeuw.
Geschiedenis & Politiek
Atlas Contact
08 november 2018

Lezersrecensies (1)

Een les voor de mensheid

door: Martin Overheul 2 likes
Als de soldaten van het Rode Leger op zaterdag 27 januari 1945 voor de poort van concentratiekamp Auschwitz staan, de beruchte poort met het cynische opschrift ‘Arbeit macht frei’, realiseren ze zich nog niet helemaal dat ze zich op enkele meters van het voorgeborchte van de hel bevinden. Op...