Esoterische psychologie

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
De esoterie is zo oud als de mensheid. Ze is er altijd geweest en zal er altijd zijn. Ze bewaart de som van alle kennis die voor de mens toegankelijk is. De moderne wetenschap leeft in de waan dat men door elke nieuwe ontdekking dichter bij de waarheid komt en dat er een moment komt waarop men 'alles' weet. Niets is minder waar... 'Inzicht' is er altijd. De weg naar inzicht en wijsheid is echter geen collectieve maar een individuele weg en de individuele mens moet zich naar haar toe ontwikkelen. Op de weg naar bewustwording zijn hulpmiddelen, technieken, noodzakelijk. Voorbeelden hiervan zijn astrologie, kabbala, tarot, alchemie, magie, yoga, meditatie, I Tjing. Al deze systemen zijn geen doel op zich, maar wegwijzers en hulpmiddelen op de weg. En aangezien de mens dichter bij de symbolen en systemen van zijn eigen cultuur staat en wij in het westen eveneens een ruim aanbod van esoterie bezitten, richt Thorwald Dethlefsen zich in dit boek uitsluitend op de vier grote zuilen van het Westen: de astrologie, de kabbala, de alchemie en de magie. Hij maakt de lezer op zeer verhelderende wijze wegwijs in deze wegwijzers. +

AnkhHermes
01 januari 1990