Filosofie en spiritualiteit

We leven in een tijd van schuivende panelen. Ook in religieus en wereldbeschouwelijk opzicht is de werkelijkheid vloeiend geworden. Velen zijn ook daar aan het ‘zweven’ geslagen, losgeraakt van hun traditionele wortels en op zoek naar nieuwe vormen van levensoriëntatie en ‘zingeving’. Die zoektocht naar verdieping van het bestaan wordt vaak met de term ‘spiritualiteit’ aangeduid: een leefwijze die vanuit een visie wordt aangestuurd ofwel leven vanuit een ideële inspiratie.

De filosofie in haar kwaliteit van streven naar wijsheid stond van oudsher in het teken van het ontwikkelen van zo’n spiritueel te noemen levensconcept. Alleen is in de huidige sterk verzakelijkte samenleving de hoofdstroom van de moderne filosofie haar visionaire moment grotendeels kwijtgeraakt en daarvoor zelfs allergisch geworden.

Dit boek vertrekt van de aanname dat we die filosofische koudwatervrees met betrekking tot spiritualiteit en religiositeit nu zo langzamerhand wel voorbij zijn. En dat er goede filosofische redenen zijn om dat visionaire moment van de filosofie in ere te herstellen en opnieuw inspirerende beelden van een goed en vervuld leven te ontwikkelen. Om zo een bijdrage te leveren aan een breed gevoelde behoefte aan levensoriëntatie in een geestelijk schamele tijd.

Koo van der Wal studeerde wijsbegeerte, godsdienstwetenschap en Duitse taal- en letterkunde in Amsterdam en Göttingen. Hij is emeritus hoogleraar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij publiceert onder meer op het gebied van de ethiek, de rechts- en politieke filosofie en de natuur- en milieufilosofie. Eerder verscheen van hem bij Gompel&Svacina: Op zoek naar de ziel van Europa. Een cultuurfilosofische verkenning en De symfonie van de natuur. Tableau van een kleurrijke en creatieve werkelijkheid.

ISBN: 9789463713054

Religie & Spiritualiteit