Finse dagen

Rank 692 Gelezen 506 Aan het lezen 30 Wil ik lezen 377 Favoriet 15 Recensies 18
Literatuur & Romans Artikelen 3 Lijsten 6 Spots 5   Topics 0

Op feestjes, tijdens etentjes wordt Herman Koch vaak op meewarrige toon gevraagd naar zijn 'Finse periode'. Hij doet er zelf ook lacherig over, en dat heeft alles te maken met de ongeloofwaardigheid van zijn verblijf in Finland. Een lange, onhandige jongen van negentien die ervoor kiest om op een zeer afgelegen plek op het land en in de bossen te gaan werken. Het klinkt romatisch, maar dat was het niet. Zijn moeder was kort ervoor overleden en Herman ging erheen om weg te zijn van zijn vader en diens nieuwe vriendin, en om uit te stellen wat hij eigenlijk allang wist.

Veertig jaar later is Koch terug in Finland en stuit hij op een dichtbundel die expliciet verwijst naar zijn eerdere verblijf. Niet langer kan hij deze periode afdoen met een grap. Hij neemt zijn eigen geschiedenis onder de loep, onderzoekt hoe herinneringen werken en hoe hij dit verhaal kan vertellen zonder de werkelijkheid te besmeuren.

Ambo|Anthos
09 januari 2020
09 januari 2020

Kamila Straatsburg Hebban Recensent

Waar of niet? Over de onbetrouwbaarheid van de herinnering

door: Kamila Straatsburg 2 likes

In een amper driehonderd pagina tellend boekje vertelt Herman Koch het verhaal van zijn kortstondige – want maar drie dagen durende – liefde voor het Finse meisje Anna. De jonge Herman vertrekt, vlak na het overlijden van zijn moeder waar hij een diepe en ingewikkelde relatie mee had, naar Finland...

Reacties op: Finse dagen