Het Koninklijk Huis

Het Koninklijk Huis

Rank 224 Gelezen 20 Aan het lezen 8 Wil ik lezen 138 Favoriet 0 Recensies 0
Literatuur & Romans Lijsten 1   Topics 0

Het Koninklijk Huis van Herman Koch is een modern koningsdrama in tien bedrijven – prikkelend, geestig en soms ontluisterend.
Welke koning na Lodewijk de Veertiende heeft nog eens met de vuist op tafel geslagen? Het belangrijkste doel van de meeste koningshuizen is tegenwoordig het aanleveren van verhalen. Een blunder hier, een politieke uitglijder daar, een met miljoenen euro’s aan gemeenschapsgeld gebouwd vakantiehuis in een ontwikkelingsland waar het gemiddelde dagloon lager ligt dan de prijs van een wc-rol bij ons.
En dan zijn er natuurlijk nog de foto’s in de bladen: een bruiloft, de doop van een nieuwe telg, een koninklijke uitvaart. Mooie plaatjes, maar de leden van een koninklijk huis zijn natuurlijk geen rocksterren. Het blijft over het algemeen bij wat slap gezwaai vanuit een koets, een been in het gips. De uitzondering op al die tandeloze middelmatigheid is dit verhaal, Het Koninklijk Huis van Herman Koch.

Ambo|Anthos
25 augustus 2022