Formosa, voorgoed verloren

NRC:

Formosa, voorgoed verloren

Gelezen 11 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 8 Favoriet 1 Recensies 2
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 1   Topics 0

In 1624 legt de VOC beslag op het voor haar gunstig gelegen Formosa, het huidige Taiwan, in de hoop om daarvandaan de felbegeerde handelsrechten met China te bemachtigen. In datzelfde jaar wordt er in het Japanse Hirado een jongen geboren die later in China bekend komt te staan als Koxinga, Heer met de Keizerlijke Achternaam. Wanneer Koxinga na een lange, bittere oorlog tegen de Mantsjoes gedwongen wordt te accepteren dat de Ming-dynastie werkelijk aan zijn einde gekomen is, moet hij met zijn leger zijn toevlucht zoeken op Formosa. Maar daar zitten de Nederlanders.
De belegerde kolonisten trekken zich terug in Fort Zeelandia dat ze onder het gezag van de vastberaden gouverneur Coyett zo lang mogelijk weten te verdedigen. Dan rest hen nog maar een ding: en dat is wachten op versterking uit Batavia.
Formosa, voorgoed verloren is een historisch epos, nauw gebaseerd op de vrijwel vergeten, waargebeurde geschiedenis rond de Nederlandse kolonisatie van het zeventiende-eeuwse Taiwan. Een verhaal over moed, volharding en oneindige trouw tijdens de hoogtijdagen van de VOC, waarin loyaliteit en familiebanden tot het uiterste worden getest.

Joyce Bergvelt (Amstelveen, 1963) groeide op in Japan, Engeland en Taiwan, waarna ze Chinese Studies studeerde aan de Engelse universiteit van Durham en een jaar doorbracht op de Volksuniversiteit van Beijing.

Uitgeverij Conserve
17 oktober 2015