Gelukzoeker

Gelukzoeker

Gelezen 4 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 1

Gor Khatchikyan is een jonge tiener wanneer zijn ouders, voor hem volkomen onverwacht, besluiten met het gezin weg te vluchten uit Armenië. Weg van de corruptie en het geweld. Na een tocht van zeven dagen, geregeld door mensensmokkelaars, komen ze aan in Nederland. Hier hopen ze het geluk te hervinden. De jaren na aankomst zijn jaren van grote onzekerheid. Ze gaan van AZC naar AZC en van afwijzing naar afwijzing. De onduidelijkheid over de toekomst knaagt aan Gor. Hij probeert zijn opleiding af te ronden en een bestaan op te bouwen, maar heeft geen garantie op een verblijfsvergunning. Uiteindelijk is het gezin 'hartstikke uitgeprocedeerd', zegt hun advocaat. Tot het generaal pardon anders beslist. In deze dagen worden we opnieuw geconfronteerd met de problematiek van vluchtelingen. Het verhaal van Gor laat zien wat hen drijft. Wat ze meemaken als ze hier komen. Hoe wij Nederlanders met hen omgaan. Maar zou het zo kunnen zijn dat die 'gelukzoekers' ook 'gelukbrengers' kunnen worden?

Gor Khatchikyan (1987) is inmiddels afgestudeerd arts. Hij verwierf landelijke bekendheid door in 2012 het VPRO-programma Premier Gezocht te winnen. 'Het verhaal van Gor laat zien dat de asielzoeker ook een bijzondere verrijking kán zijn voor de Nederlandse samenleving.' Joël Voordewind, Tweede Kamerlid ChristenUnie

Mens & Maatschappij
Stichting Uitgeverij Gideon
08 december 2015

Lezersrecensies (1)

Een nieuw leven in een nieuw land

door: DianneB 1 like
Boeiend boek met een inkijk over hoe zwaar het is om als vluchteling in een nieuw land je leven te moeten opbouwen.