Geschiedenis van de moderne literatuur

In deze monumentale studie behandelt Herman Brusselmans de literatuur uit verschillende tijdvakken, met de nadruk op dat van na 2008. Hij analyseert de biografieën van talloze auteurs, alsmede de aard en de kern van hun oeuvre. Noem een Vlaamse of Nederlandse auteur, en de kans is klein dat niet minstens zijn of haar naam en een paar titels van zijn of haar hand in deze studie verschijnen. Brusselmans geeft uitleg en biedt inzicht omtrent genres, subgenres, vorm, inhoud, literaire techniek, stilistiek, karakters, evolutie, beïnvloeding en historiek. Alles wat onder de noemer literatuur valt – fictie, non-fictie, poëzie, toneelkunst, essayistiek, kortverhaal – is door Brusselmans doorgrond. Omdat hij, als prominent schrijver, zelf ook tot de literatuur behoort, wisselt hij studieuze stukken af met autobiografisch materiaal, waarin hij aan de lezer een verhelderende kijk geeft in z’n eigen leven en werk. Hij bewijst met deze studie dat hij literatuur leeft, ademt en koestert tot in z’n ziel. Geschiedenis van de moderne literatuur is een uniek boek dat de Vlaamse en Nederlandstalige letterkunde verrijkt met een studie die nooit eerder op deze manier geschreven is. Zelden is zo diep ingegaan op de moderne Nederlandstalige literatuur.

HERMAN BRUSSELMANS (1957) publiceerde reeds meer dan tachtig romans. Hij wordt zowel verguisd als verafgood. Hij is een zeer belangrijk schrijver.

‘Mijn meestbeproefde medicijn is: tweemaal daags vijf bladzijden Brusselmans. Zo drijven nu al weken de donkerste wolken mijn huisje voorbij.’
MATTHIJS VAN NIEUWKERK

Literaire fictie algemeen
Prometheus
30 september 2021
30 september 2021

Reacties op: Geschiedenis van de moderne literatuur