Gisterland

In november 1582 trouwen Anne Hathaway en William Shakespeare. Hij is acht jaar jonger dan zij, heeft hoop op een vaste baan en wil aan het toneel. Zij komt van de boerderij van haar familie nabij Stratford, en is zwanger van William. Door met hem te trouwen beginnen ze allebei de regie over hun eigen toekomst te krijgen.
Aan het leven van Anne en William geeft Imme Dros niet alleen gestalte, maar ze maakt het zich op weergaloze wijze eigen. En dat terwijl er heel weinig over bekend is. Iets wat vaststaat is dat de stervende Shakespeare in zijn testament krabbelde: ‘Item, I give unto my wife my second best bed with the furniture.’ Maar wat bedoelde hij daarmee? Is dit het ultieme bewijs dat Shakespeare zijn vrouw verafschuwde? Of schenkt hij haar juist het bed dat zij deelden en zijn vermogen? Is het een shakespereaanse pun over huwelijk en erfenis?

Dros vond in deze vragen de aansporing tot nader onderzoek. Ze weigerde zich neer te leggen bij de heersende ideeën over Anne Hathaway. Met talige rijkdom en vol inventiviteit vertelt zij het verhaal van Anne en William. Een verhaal waar zij jarenlang op terug is blijven komen, resulterend in de schitterende roman Gisterland.

Uitgeverij G.A. Van Oorschot B.V.
27 augustus 2021
27 augustus 2021