Haal de was maar binnen

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Ook Aziza, een jonge zigeunervrouw uit Joegoeslavië, had die dwaze droom van een beter leven in het Westen. Maar het werd een nachtmerrie:zowel de politie als extreem-rechts maakten jacht op Aziza oml haar het land uit te zetten.
Het schokkende relaas van Aziza is een teken van de ommezwaai in Europa. Het Westen bouwt gaandeweg de infrastructuur op om honderdduizenden mensen met de sterke arm te verwijderen: speciale gevangenissen, speciale politiediensten, speciale transporten. In Europa worden al meer dan 200.000 mensen per jaar uitgewezen. In het jargon worden zij deportees genoemd. Dit boek vertelt hun belevenissen. Het zijn de horrorverhalen, de epen van deze tijd. Het wereldje van de hedendaagse deportatie is een bikkelharde sector,maar ook een miljoenenbusiness. Weinig is verboden, alles is mogelijk. België experimenteert met militaire vliegtuigen, Nederland met kostendelende Eurocharters, Duitsland met gesloten treinwagons.
In de bange jaren negentig verklaarde Europa de oorlog aan de illegalen.Zij schilderden bijna iedere vreemdeling af als een ongewenst element, als een mogelijke deportee.'Haal de was maar binnen,de illegalen komen'
De Bezige Bij