Harro & Libertas

Harro & Libertas

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
In april 1933 werd Harro Schulze-Boysen, de 23-jarige uitgever van het onafhankelijke tijdschrift Opponents, door de SS gearresteerd en ernstig misbruikt. Zijn beste vriend overleeft deze beproevingen niet. Vanaf dat moment denkt Harro aan wraak. Een jaar later, wanneer hij de betoverende Libertas ontmoet, beginnen ze een netwerk te vormen tegen de naziterreur.

Verzet, spionage en uiteindelijk de dood: dit is allemaal terug te vinden in het aangrijpende liefdesverhaal van Harro Schulze-Boysen en Libertas Haas-Heye. Met gewaagde verzetsdaden voerde dit bijzondere koppel jarenlang strijd tegen het regime van Hitler. Totdat het netwerk werd ontdekt door de ‘Rode Kapel’ van de Gestapo in de zomer van 1942, verenigden Harro en Libertas meer dan 150 voornamelijk jonge en artistieke mensen. Helaas kwam daar een einde aan. Vóór Kerstmis 1942 werden Harro en Libertas geëxecuteerd en gaf Hitler opdracht iedere herinnering aan hun bestaan uit te wissen…

Voor Harro & Libertas kreeg Ohler toegang tot nooit eerder onderzochte archieven, onder meer de privécollectie van de familie Schulze-Boysen, en het beruchte Lubyanka-archief van de KGB.

‘Harro en Libertas [...] leest krachtig en snel, brult over de pagina’s zoals de expressionistische spoorweg en elke zin staat bol van intelligentie en empathie.’
Jan Küveler, The World
Geschiedenis & Politiek