Hazer

Gelezen 39 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 40 Favoriet 1 Recensies 16
Literatuur & Romans Artikelen 2 Lijsten 3 Spots 2   Topics 0   Leesclub

Haarlem, 1979. Wanneer de ouders van de 18-jarige Rogi naar Ierland vertrekken, staat hij er alleen voor. Hij kan nergens een kamer vinden en besluit in een kraakpand te gaan wonen. Als een van de eerste bewoners maakt hij mee hoe de Hazer van een krot verandert in een gestructureerde woongemeenschap. Hij vecht mee bij de Vondelstraat en het Kroningsoproer. Maar naarmate de krakersbeweging extremer wordt, groeit zijn twijfel. Op de achtergrond speelt Rogi’s familie een grote rol: zijn ouders die het zwaar hebben in Ierland, zijn grootmoeder met haar geheimen én de oorlogsgeschiedenis van de beide families, die Rogi langzaam maar zeker ontdekt.
Hazer is een rijke en gelaagde roman over goed en fout, idealen en realiteit.

‘Zijn vermogen een spannend verhaal te vertellen dat telkens nieuwe wendingen neemt, is aanstekelijk en zijn evocatie van personages spreekt aan.’ NRC Handelsblad
 ‘Een rijk boek met vele bodemschatten.'
'Aan het mooie rijtje Haasse, Couperus, Multatuli, Du Perron kunnen we deze intrigerende roman toevoegen.’ **** De Volkskrant

‘Meesterlijk. Een roman die iedereen zou moeten lezen.’ ***** Boekenkrant
‘Echt een sfeervolle pageturner.’ Trouw

‘Een rijke roman, met sfeervolle details.’ **** Algemeen Dagblad

Nieuw Amsterdam
03 januari 2017
16 februari 2017

Een heerlijke roman, die een groot publiek verdient

door: Ronco Muller

Jeroen Thijssen (1959, Haarlem) heeft met Hazer een heerlijke, intelligent geschreven roman opgeleverd. Het boek is evenwichtig, gevoelig en boeit vanaf de eerste alinea. Het vakmanschap van Thijssen wordt met deze roman opnieuw bewezen. Eerder publiceerde hij onder andere De maarschalk en andere...

Reacties op: Hazer