Helden

Helden

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Van de duizenden epigrammen, geschreven door bekende en minder bekende dichters tussen de zevende eeuw voor en de zesde eeuw na Christus, bleven er in de 'Anthologia Graeca' ruim vierduizend bewaard. Voor 'Helden' selecteerde Patrick Lateur honderdvijftig epigrammen over bekende helden en heldinnen uit mythen en sagen, uit de homerische epen en uit de Griekse tragedies. Ook politieke helden, oorlogshelden en sporthelden maken deel uit van de selectie.

De epigrammen laten zien hoe de antieken zich door de eeuwen heen spiegelden aan hun mythologische helden en of aan historische figuren die zich door hun optreden onsterfelijk hadden gemaakt. In deze tweetalige bloemlezing weerklinken de heroïsche epigrammen in diverse toonaarden, want over heldhaftige figuren wordt er nu eens ernstig en diepzinnig, dan weer luchtig en spottend geschreven. Maar altijd scherp en beknopt, zoals het van puntgedichten wordt verwacht.
Uitgeverij Damon VOF
13 november 2019