Herkomst

Herkomst

‘Herkomst is een boek over de eerste toevalligheid in onze biografie: ergens geboren worden. En over wat er daarna
gebeurt. Het is een boek over taal, jeugd en vele zomers. De zomer toen mijn grootvader zo uitbundig danste dat
hij op de voet van mijn grootmoeder trapte en ik bijna niet geboren werd. De zomer toen ik haast verdronk. De zomer
toen Angela Merkel alle grenzen openstelde, die leek op de zomer toen ik naar Duitsland vluchtte. Herkomst is een ode aan mijn grootmoeder die lijdt aan dementie. Terwijl ik mijn herinneringen orden, verliest zij de hare.’
Herkomst is een meesterwerk, waarin één familie symbool staat voor een van de roerigste perioden uit de naoorlogse
geschiedenis.
Deze autobiografische roman gaat over de vlucht van Stanišic en zijn ouders van Višegrad in het voormalige
Bosnië en Herzegovina naar Duitsland in 1992. Minutieus ontleedt Stanišic wat er is voorgevallen tijdens die vlucht en
zet hij zijn familiegeschiedenis uiteen.
Ambo|Anthos
09 oktober 2020