Hersenschorsing

Rank 1647 Gelezen 120 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 107 Favoriet 5 Recensies 5
Non-fictie Artikelen 1 Lijsten 1 Spots 2 Top25's 1   Topics 0
‘Per dag mag ik van de ergotherapeut één ding doen waarmee ik mijn hersenen belast. Dus morgen ga ik Dashklei kopen, er een grote bal van kleien en die keihard door de ruit gooien. Dat moet lukken, denk ik.’

Wanneer actrice Margôt Ros, bekend van o.a. Toren C, tijdens een theatervoorstelling tegen een ijzeren balk loopt, verandert haar leven volledig. Ze krijgt de diagnose lichte hersenschudding – rustig aan doen is het advies. Maanden later is Margôt nog steeds niet in staat te functioneren: ze verdraagt geen licht of geluid, kan niet lezen en heeft nauwelijks energie. Iedere ochtend moet ze kiezen: zal ik bukken om de vaatwasser uit te ruimen, of loop ik naar beneden om de post uit de brievenbus te halen? Ze krijgt de diagnose post-commotioneel syndroom en moet rekening houden met een revalidatie van minstens anderhalf jaar waardoor zelfs de opnames van Toren C stil komen te liggen. Van een succesvolle, vrolijke vrouw met een actief sociaal leven is ze veranderd in een persoon die veroordeeld is tot eenzame opsluiting in haar huis en toeleeft naar de ontmoetingen met lotgenoten in de revalidatiekliniek.

In Hersenschorsing beschrijft Margôt Ros op openhartige wijze haar revalidatie, met de humor die we van haar gewend zijn. Ze schreef dit boek samen met haar partner Jeroen Kleijne.

Literaire non-fictie algemeen
Nijgh & Van Ditmar
10 maart 2020
24 maart 2020

Greet Braem Hebban Recensent

Positief en humoristisch relaas

door: Greet Braem 2 likes

Margôt Ros (1965) is een Nederlandse actrice, komedieschrijfster en regisseuse. Ze liet zich voor het eerst opmerken in de televisieserie Goede tijden, slechte tijden en zou later meespelen in onder andere Gooische vrouwen en Flikken Maastricht. Echt schitteren doet ze sinds 2008 in Toren C, de...

Reacties op: Hersenschorsing