Het begin van de lente

Het begin van de lente

Gelezen 27 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 35 Favoriet 0 Recensies 3
Literatuur & Romans Artikelen 1 Spots 3   Topics 0

Maart 1913. Moskou maakt zich op voor het begin van de lente. Er zit verandering in de lucht, en nergens is dat duidelijker te merken dan op Lipkastraat 22, het huis van Frank Reid, een Engelse drukker.

Zijn vrouw Nellie heeft van de ene op de andere dag de trein terug naar Engeland genomen. Zomaar, zonder uitleg. Frank is compleet van slag; hij moet nu alleen voor hun drie kinderen zorgen.

Maar dan komt Lisa Ivanovna in zijn leven, een betoverend, mysterieus meisje van het platteland. Wat voert zij in haar schild? En welke rol speelt Selwyn, Franks tolstojaanse boekhouder, die haar bij hem aanbeveelt? Ondertussen blijft de vraag knagen waarom Nellie is weggegaan en of ze elkaar ooit terug zullen zien.

Het begin van de lente stond in 1988 op de shortlist van de Bookerprize. Dit is de eerste Nederlandse vertaling.

Uitgeverij Karmijn
21 maart 2018

Lezerswaarderingen

Artikelen over Het begin van de lente

Meer artikelen

Meer artikelen van lezers

Recensies

Afstandelijk proza

door: Inge Deutekom 1 like
Goed geschreven, met subtiele humor en interessante informatie over het leven in Rusland, maar ik bleef als lezer erg op afstand en vond het ook vrij saai. Het is geen boek dat me bij zal blijven.

Een Russische lente

door: Roosje de Vries 1 like
Een Russische lente Frank Reid is een in Rusland geboren en getogen Engelsman; hij wordt door de Russen Frank Albertovitsj genoemd; de Russen zijn niet zo van de achternamen. Je zou denken dat hij, omdat hij in dat grote oosterse land geboren is, ermee vertrouwd is. Toch lijkt dat niet helemaal...

Mooie klassieker!

door: Eline 1 like
Het begin van de lente, geschreven door Penelope Fitzgerald, speelt zich af in het koude Moskou van 1913. Frank, een Engelse drukker woont en werkt in Moskou, hij heeft drie kinderen. Op een dag beslist zijn vrouw, Nellie, om te vertrekken. Zomaar, zonder enige uitleg is ze weg. En Frank blijft...