Het boek der tranen

In Het boek der tranen onderzoekt dichteres Heather Christle het vaak onbesproken, maar meest menselijke gedrag dat er is: huilen. Waarom huilen we? Waar zijn onze tranen van gemaakt? En welke betekenissen hebben ze? In een mozaïek van wetenschap, poëzie, geschiedenis, literatuur, populaire cultuur en gesprekken met vrienden onderzoekt Christle de rol van tranen in onze samenleving. We maken kennis met onder andere tranenkruikjes, huilende olifanten en wenende astronauten. Maar ze bevraagt ook wiens tranen gezien, geloofd en erkend worden. Christle bestudeert tranen terwijl zij ze zelf vergiet: haar culturele analyse is verweven met het verhaal over haar rouw om het verlies van haar beste vriend door zelfmoord, haar zwangerschap en de geboorte van haar eerste kind, en haar depressie. Haar goudeerlijke, poëtische en associatieve stukjes leren ons verlies, rouw, kunst, en ook vreugde beter te begrijpen.

Recensies (1)

Is Het boek der tranen het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het boek der tranen