Het dossier, het complot, de leden

België in de jaren 1970 en 1980: het land is in de ban van een blinde terreur. Uiterst linkse en extreem rechtse terroristen gaan ongestoord hun gang met de hulp van geheim agenten en met medeweten van politiemensen en hoge militairen. De Bende van Nijvel was de top van de ijsberg. Tijdens de moordende raids van de Bende, vooral op Delhaize-warenhuizen, vielen er 28 doden. Het dossier werd nooit opgehelderd – we zijn nu meer dan twintig jaar na de feiten. Het onderzoek werd een symbool voor alles wat fout loopt bij politie en justitie.

Guy Bouten heeft zich vijf jaar lang vastgebeten in het dossier, dit boek vertelt zijn zoektocht in de Brusselse criminele onderwereld. Hij ging belangrijke getuigen en betrokkenen opzoeken en legde zo een uitgekiend netwerk bloot waarin leden van de militaire inlichtingendienst SDRA en de Staatsveiligheid een obscure rol speelden en criminelen en extreem rechtse groeperingen manipuleerden. In Bangkok ontmoet hij Bob Beijer, in Palermo gaat hij op de koffie bij de maffia, in Brussel trekt hij op met de clan-De Staerke. Stap voor stap verzamelt hij de puzzelstukken die hem naar het mogelijke brein van de Bende leiden… Het boek leest als een thriller, de realiteit is bloedstollend.

Is Het dossier, het complot, de leden het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het dossier, het complot, de leden