Het einde en hoe het te overleven (e-book)

Het einde en hoe het te overleven (e-book)

Niets in ons leven is voorspelbaar, behalve de dood. En net dat einde is ons grootste vraagteken. Hoe moet dat, sterven en afscheid nemen? Komt die dood niet altijd te vroeg, is het leven ooit af? En hebben onze dromen en daden überhaupt zin als alles op een dag gewoon ophoudt? In Het einde - en hoe het te overleven kijken 100 schrijvers de dood in de ogen. Ze putten daarbij uit persoonlijke ervaringen - van geliefden die plots neerzegen in het gras tot vaders die ze veel te vroeg verloren - en verbinden die met de literatuur, die al eeuwenlang om het mysterie van de dood danst. De literatuur, die naar woorden zoekt voor wat ons met verstomming slaat, en die, wie weet, een vorm van onsterfelijkheid inhoudt.

Zadie Smith, Bart Moeyaert, Philippe Claudel, Siri Hustvedt, David Van Reybrouck, Johan Harstad, Aidan Chambers, Sandro Veronesi, Peter Buwalda, Joke Hermsen, Ilja Leonard Pfeijffer, Claire Messud en 88 anderen blikken vooruit naar hun ultieme deadline. Hun inzichten zijn opgetekend door Katrien Steyaert en Gaea Schoeters. Zij maakten van Het einde een even troostend als inspirerend boek over een onvermijdelijke ervaring. De illustraties in het boek zijn van JeRoen Murré.

Gaea Schoeters (1976) schrijft romans, theaterteksten en operalibretto's. Soms (en stiekem) waagt ze zich aan poëzie. Ze debuteerde met het reisboek Meisjes, moslims en motoren, daarna volgden onder andere de romans De kunst van het vallen en Zonder Titel #1. Daarnaast schrijft ze voor De Standaard der Letteren, en in haar vrije tijd schopt ze af en toe tegen de schenen van de wereld in columns en opiniestukken, maar immer met de beste bedoelingen.

Katrien Steyaert (1982) is zelfstandig journalist, met de blik gericht op cultuur en vooral literatuur. Sinds 2005 voert ze vraaggesprekken met inspirerende schrijvers voor reeksen in De Standaard der Letteren, en geregeld doet ze dat ook live op een podium. Daarnaast interviewt ze creatievelingen en wetenschappers voor Iedereen Leest, Knack Weekend en KU Leuven, en publiceerde ze non-fictieboeken, zoals 1914-1918. 100 jaar later en Welkom aan boord.
Uitgeverij Polis
08 april 2020