Het einde van de dood

De mens is niet alleen in het universum; het wordt ook door andere beschavingen bevolkt. Stel je voor dat de mens in contact komt met zulke buitenaardse wezens. Kunnen we iets van hen leren? Is de mens in staat boven zichzelf uit te stijgen? Het is een halve eeuw na de Doemsdagslag. De Trisolaraanse indringers worden op afstand gehouden. Ondertussen maakt de aarde dankbaar gebruik van Trisolaraanse kennis. Terwijl de Trisolaranen gewend raken aan de aardse cultuur, schrijdt de menselijke wetenschap voort. Het lijkt erop dat de twee beschavingen vreedzaam naast elkaar kunnen leven, zonder de dreiging van een wederzijdse vernietiging. Maar de vrede heeft de mensheid in slaap gesust. Cheng Xin, een ruimtevaarttechnicus uit de eenentwintigste eeuw, ontwaakt uit hibernatie in een nieuw tijdperk. Zij beschikt over kennis van een lang vergeten programma, dat dateert uit het begin van de Trisolaraanse crisis. Haar aanwezigheid zou zomaar de fragiele balans tussen de twee beschavingen op scherp kunnen stellen. Wordt de mensheid einde lijk volwassen, of sterft zij een voortijdige dood?

CIXIN LIU is de bekendste en succesvolste sciencefictionschrijver van China. Voor Het drielichamenprobleem kreeg Liu als eerste Chinese schrijver ooit de Hugo Award, de belangrijkste internationale prijs voor een sciencefictionroman

‘Liu’s fantasie is onvoorstelbaar groot, zijn verhaallijnen soms haast hallucinogeen.’
The New Yorker

‘Een buitengewone, monumentale prestatie.’
The Guardian

‘Een aanrader, en niet alleen voor liefhebbers van ‘‘harde’’ sciencefiction.’
Trouw

Prometheus
30 juli 2021
30 juli 2021

Reacties op: Het einde van de dood