Het geheime kistje van Elle

Rank 98 Gelezen 215 Aan het lezen 14 Wil ik lezen 521 Favoriet 17 Recensies 17
Feelgood Lijsten 4 Spots 7   Topics 0

Voor de lezers van De nachtegaal van Kristin Hannah, Bloemen voor mijn dochter van Sarah Jio en Het familieportret van Jenna Blum

Een aangrijpend familieverhaal waarin een jonge vrouw ontdekt wie haar oma werkelijk was, waardoor ze ook zichzelf beter leert kennen

Wit-Rusland, 1941. Tijdens een razzia in haar geboortedorp is de Joodse Ella er getuige van dat haar hele familie voor haar ogen wordt vermoord. Ze weet zelf te ontkomen en vlucht het bos in, waar ze wordt opgenomen door een groep verzetsstrijders die zich daar schuilhoudt. Ze vindt er de liefde, maar verliest die ook weer. Na de bevrijding krijgt Ella, die niets meer te verliezen heeft, valse papieren met de naam Elle en reist ze naar Parijs om informatie door te geven over voortvluchtige nazi’s. Als ze een Nederlander ontmoet die verliefd op haar wordt, stemt ze ermee in om met hem te trouwen en naar Nederland mee te gaan. Over haar afkomst en haar verleden zwijgt ze als het graf.

Nederland, 2013. Janna maakt een moeilijke tijd door nadat haar man haar heeft verlaten. Als haar oma Elle in diezelfde periode overlijdt, helpt Janna haar moeder met het uitruimen van oma’s huisje. Ze vindt een versleten kistje op zolder waar spullen in zitten die ze niet kan plaatsen: een davidster, een oud identiteitsbewijs in een onleesbare taal, en een gladde metalen ring. Was haar stille, gesloten oma heel iemand anders dan ze altijd heeft gedacht?

Feelgood
Populaire fiction algemeen