Het kleintje

Rank 4667 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

Le petit (Het kleintje) is een clandestiene uitgave die verscheen in 1943 (zogenaamd 1934). Bataille koos als pseudoniem Louis Trente: Lodewijk XXX, een combinatie van de glorieuze Zonnekoning Lodewijk XIV en de geguillotineerde Lodewijk XVI. Pas een jaar na de dood van Bataille verscheen het obscene werk onder zijn echte naam bij de uitgever Pauvert in Parijs. De vijfdelige tekst is in een weerbarstige, fragmentaire stijl geschreven. Bataille wilde ook hier regels doorbreken. In het begin van zijn tekst L’anus solaire (De aars van de zon, 1931) staat te lezen: ‘Het is duidelijk dat de wereld zuiver parodistisch is, dat wil zeggen dat elk ding dat je beschouwt de parodie is van een ander ding of van hetzelfde ding in een bedrieglijke vorm.’ Die uitspraak onthult zowel het mechanisme van de metafoor, die het ‘gewone’ spreken vervormt, als dat van de perversie, die de ‘normale’ seksualiteit lijkt te bespotten.

Paul Claes
Uitgeverij Vleugels