Het land van de onbestrafte misdaden

'Het is geen toeval dat de Eerste Voorziter van het Hof van Cassatie publiekelijk verklaarde dat ons land van een rechtsstaat naar een schurkenstaat evolueert.'
'Voor de lakse aanpak van corruptie bij parlementsleden, rechters en procureurs, kreeg ons land een fameuze uitbrander van de Greco, de groep van de Raad van Europa tegen corruptie: "Van de 15 aanbevelingen die 2 jaar geleden zijn gelanceerd, heeft België er geen enkele voldoende in de praktijk gebracht".'
'Werkte de Staatsveiligheid als een politieke politie en handelden de hoofdverantwoordelijke en een bijzondere commissaris al of niet op eigen initiatief ?'

Hoe lang moet je in dit land wachten om geschiedenis te mogen schrijven? In het dossier-Lahaut duurde het een halve eeuw vooraleer de gerechtelijke omerta doorbroken mocht worden. Maar: justice must be seen to be done.

De parlementairen, de wetgever, de bevolking moeten de mogelijkheid krijgen te lezen waarom justitie faalde, wat er misliep, hoe en waarom die dingen konden gebeuren: de moord op Lahaut / de staatsgreepplannen / de politieoorlog / de zaak-François / het Bende-onderzoek / het Dutroux-dossier / de plaatsing van de raketten in Florennes / Echelon / Lernaut & Hauspie / de CIA-vluchten / de Antwerpse diamantoorlog / Kazachgate / Tractebel / Publifin / de zaak-Erdal / het dossier-Raes / Swift / en heel veel andere ...

Recensies (2)

Meer recensies

Is Het land van de onbestrafte misdaden het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Het land van de onbestrafte misdaden