Het leugenachtige leven van volwassenen

Rank 127 Gelezen 280 Aan het lezen 20 Wil ik lezen 376 Favoriet 6 Recensies 3
Literatuur & Romans Artikelen 1 Newsroom 1 Lijsten 4   Topics 0

De dertienjarige Giovanna woont in een van de beste wijken van Napels. Haar ouders zijn bijna perfect en hebben haar opgevoed tot een net en lief kind dat keurig Italiaans spreekt en goede cijfers haalt. Maar op een dag hoort ze haar vader tegen haar moeder zeggen dat Giovanna steeds meer begint te lijken op zijn zus. Er is in hun gezin geen groter kwaad denkbaar dan tante Vittoria.
Giovanna besluit om op bezoek te gaan bij Vittoria om meer over zichzelf te weten tekomen. Wanneer ze elkaar voor het eerst ontmoeten gaat er meteen een doos van Pandoraopen: de volkse, grofgebekte Vittoria blijkt vooral te willen praten over de ware aardvan Giovanna's ouders. Het beeld van een perfect gezin valt langzaam in gruzelementen.Vanaf nu moet ze laveren tussen trouw aan haar ouders en de nieuwe vriendschapmet haar tante - het zijn Giovanna's eerste stappen naar volwassenheid.
Deze nieuwe roman van Elena Ferrante bevestigt opnieuw haar grote en unieke talent: als geen ander is ze in staat om heel gedetailleerd vriendschappen en relaties tussenvrouwen neer te zetten. Haar vaak rebelse personages zijn zo levendig beschreven, dat je al snel het idee krijgt dat je ze al je hele leven kent. Het leugenachtige leven van volwassenen doet verlangen naar meer.

Wereldbibliotheek
01 september 2020
01 september 2020

Van roze naar zwart

door: Helena van Dijk 1 reactie 4 likes

Met een cyclus van vier romans over een levenslange vriendschap tussen twee vrouwen brak de Italiaanse schrijfster Elena Ferrante internationaal door. De ware identiteit achter het pseudoniem van Ferrante is al tijden een goed bewaard geheim. De schrijfster of zelfs schrijver zou in 1943 in Napels...

Reacties op: Het leugenachtige leven van volwassenen