os9789047711643_opt

Het leven als tragikomedie

Rank 4485 Gelezen 25 Aan het lezen 5 Wil ik lezen 18 Favoriet 2 Recensies 1

Het menselijk bestaan is onlosmakelijk verbonden met een zekere tragiek. We zijn sterfelijk en kwetsbaar; we leven in een wereld waarin verschillende waarden met elkaar botsen; en we hebben het eigenaardige vermogen om allerlei existentiële vragen te stellen waar we geen antwoord op krijgen. Tot overmaat van ramp gaan we hiermee om door deze tragiek op allerlei manier te ontkennen.

In Het leven als tragikomedie pleit Tim Fransen voor een herwaardering van het komische. Hij betoogt dat het komische niet een tegenpool is van het tragische, maar dat humor juist een alternatief perspectief biedt op ons onvermijdelijke falen. Een perspectief dat ons in staat stelt om het tragische onder ogen te zien, in plaats van een uitvlucht te zoeken in de vaak destructieve ontkenning ervan. En bovendien een perspectief dat een voedingsbodem kan vormen voor een gevoel van solidariteit met onze medestuntelaars.

Filosofie
Uitgeverij Lemniscaat B.V.
01 april 2019

Lezersrecensies (1)

Filosofische zelfontspanner

door: Mieke Scheveningen 1 like
Dit jaar (2019) heeft de Maand van de filosofie wel een heel mooi boek georganiseerd. Echt een boek naar mijn hart. Tim Fransen weet wat hij zegt want hij heeft van alles op geestesgebied gestudeerd. Als cabaretier, zijn gezicht naar buiten, weet hij hoe hij zijn boodschap aan de mens kan brengen....