Het leven anno nu

Aan het eind van de 19de eeuw betreedt Melmotte, een man met een schimmig verleden, de beursvloer van Londen. Hij wordt geacht onmetelijk rijk te zijn en een succesvol zakenman. Als hij wordt aangezocht om de aandelen van een, vooralsnog niet-bestaande, spoorlijn in Amerika te verhandelen, vallen de beste kringen van Londen voor de verleiding.

In de talrijke subplots wordt de draak gestoken met de gemakzucht en arrogantie van de adel, het opportunisme van de politiek en de invloed van en op de literaire kritiek.

Anthony Trollope (Londen, 1815-1882) bewijst met Het leven anno nu dat er niks nieuws onder de zon is en dat zijn boek meer dan actueel is.

The way we live now staat op nummer 22 van de 100 beste Engelstalige romans (The Guardian, 2015):
Geïnspireerd door de woede van de auteur over de verloedering in Engeland, en destijds niet op waarde geschat, wordt
The way we live now nu erkend als een meesterwerk.

The Way We Live Now [is] een van de vele romans die duidelijk maken waarom Trollope door zijn bewonderaar Maarten ’t Hart ‘de etholoog van de Britse standenmaatschappij’ is genoemd. (Pieter Steinz)

Is Het leven anno nu het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het leven anno nu