Het meisje dat uit de stilte kwam

Het meisje dat uit de stilte kwam

Gelezen 10 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 2
Dit is de geschiedenis van een meisje dat niets hoort. Of eigenlijk: niets hoorde. Fiona Bollag kwam doof ter wereld, en leerde op jonge leeftijd liplezen. Op haar zestiende krijgt ze echter als een van de eersten een nieuw implantaat, waarmee haar hersenen geluiden kunnen omzetten waardoor ze weer kan horen. Plotseling leeft Fiona in een compleet andere wereld. Want hoe beangstigend is het om van de ene op de andere dag muziek of voorbijrazend verkeer te horen?
Fiona beschrijft op invoelbare wijze wat een geschenk het is om voor het eerst in je leven te kunnen horen, maar ook dat de jaren in stilte een geschenk waren. Want nu wordt duidelijk dat er met gehoor zoveel meer bij komt: achtergrondgeluiden, emoties in stemmen, getik van de regen… Mooie geluiden, maar ook verwarrende geluiden en geluiden die afleiden. Fiona’s bijzondere verhaal mag gehoord worden: het is een positieve noot voor iedereen die met een kleinere of een grotere handicap moet leven.
R. van Beusekom
Meulenhoff Boekerij
01 juli 2007

Lezersrecensies (1)

Indrukwekkend

door: Nina Hobbysite 1 like
Indrukwekkend hoe dove mensen moeten vechten om een plek te krijgen in deze "harde"wereld. En hoe ze het ervaren heeft om een implantaat te krijgen.