Het negerboek

Het negerboek

Gelezen 459 Aan het lezen 5 Wil ik lezen 174 Favoriet 55 Recensies 17
Literatuur & Romans Lijsten 2 Spots 1 Hebban 1000 379   Topics 0
Aminatta is nog klein als ze uit Afrika wordt weggevoerd, de hel van een slavenschip weet te overleven en terechtkomt op een indigoplantage in South Carolina. Ze groeit op in gevangenschap, maar weet zich dankzij haar doorzettingsvermogen en intelligentie vrij te maken. Wat volgt is een uitzonderlijke reis via Canada, terug naar Afrika en ten slotte naar Londen.

Lawrence Hill noemde zijn roman naar The Book of Negroes, het Engelse maritieme register waarin de gegevens van drieduizend vrijgemaakte slaven zijn vastgelegd die in 1783 vanuit Manhattan naar Canada zeilden om er vrijheid te verkrijgen.

Meer dan 40.000 ex. verkocht!

'Terechte bestseller.' Trouw

'Schitterend, schokkend en ontroerend.' Margriet

'Aangrijpend en aanstekelijk.' het Parool

'De aantrekkingskracht van Het negerboek schuilt in zijn tweeledige karakter. Door de ogen van een memorabel hoofdfiguur krijgen we aspecten van slavernij te zien die we al kenden [...] Tegelijkertijd wordt de literatuur verrijkt met een relatief onbekende geschiedenis.' NRC Handelsblad

Ineke Willems
Ailantus