Het oog van de dichter

Anton Korteweg
Het oog van de dichter. 25 schilderijgedichten belicht
Een uitvoerig geïllustreerd literair kunstboek.
Zes jaargangen lang boog Anton Korteweg zich in Ons Erfdeel over Nederlandstalige gedichten die op schilderijen zijn geïnspireerd. Deze 24 beschouwingen, aangevuld met een uitgebreide inleiding en één nieuwe tekst, worden nu gebundeld in Het oog van de dichter. 25 schilderijgedichten belicht.
Gedichten van o.a. Hugo Claus, Judith Herzberg, Ingmar Heytze, Charlotte Mutsaers, Erik Spinoy, Anna Enquist en Roland Jooris.
Schilderijen van o.a. Bruegel, Van Eyck, Rembrandt, Vermeer, Gauguin, Renoir en Morandi.
“Het oog van de dichter is een Musée imaginaire. De gedichten zijn de zaalteksten van de conservatoren. Mijn commentaar daarop is de tekst van de eigenwijze directeur in de catalogus. Het boek is een uitnodiging aan de lezer om een eigen denkbeeldig museum van zijn favoriete schilderijgedichten in te richten.” (Anton Korteweg)

Is Het oog van de dichter het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het oog van de dichter