Het portret

Het portret

Rank 1012 Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 6 Favoriet 0 Recensies 2
'Zij is je zusje, dat maar negen maanden oud is geworden', zei mijn moeder toen ik naar de foto op het dressoir bleef staren. 'Ze is gestorven in de oorlog. Van de een op de andere dag werd ze heel ziek en de dokter kwam te laat.' Verder vragen durfde ik niet; mijn moeders stem viel weg en haar wangen werden nat. Ze moest veel van dat zusje gehouden hebben: ik had mijn moeder nog nooit zien huilen.
In deze overwegend autobiografische roman beschrijft de auteur hoe een gestorven zusje vlak voor de bevrijding een onuitwisbaar stempel drukte op zijn gelukkige jeugdjaren. Een familiegeheim, geopenbaard op straat, zorgde voor meer onrust en afstand.
Een crisissituatie, ernstige ziekte, in de negentiger jaren, leidde bij hem tot een weg naar binnen, die hij beschrijft tijdens het wandelen via het bekendste lange-afstandspad van Nederland: het Pieterpad.
Een bijzondere roman over een lange weg, die uiteindelijk naar de essentie leidt.
Piet Talsma (1946) is opgegroeid in het noordoosten van Friesland. Een onderwijs- en coachingscarrière voerde hem langs scholen in Rijnsburg en Emmeloord. Na zijn pensionering in 2007 kwam er tijd vrij voor een langgekoesterde wens: schrijven over het leed dat zijn ouders was overkomen in de nadagen van de oorlog.
Ook schrijft hij poëzie, columns en was hij verantwoordelijk voor de (cabaret)teksten voor de openingsproductie van de schouwburg in zijn woonplaats: Emmeloord.
Uitgeverij Elikser B.V.
16 december 2019
9789463651950

Lezersrecensies (2)

Het portret: uiterst fraai verwoord

door: Hanneke Tinor-Centi 1 like
De hoofdrol in Het portret is voor Piet Damsma. De jeugd van Piet staat in het teken van zijn overleden zusje Renske. Renske overleed kort voor de bevrijding aan difterie; ze was toen nog maar negen maanden. Een jaar daarna werd Piet geboren. Er staat weliswaar een foto van Renske in de kamer, maar...

De gevolgen van wegstoppen van verdriet

door: Jan Stoel 1 like
Op de cover van 'Het portret', de voornamelijk autobiografische psychologische roman van Piet Talsma (1946) prijkt een foto van de sluis Dokkumer Nieuwe Zijlen, een klein buurtschap ten noordoosten van Kollum. Talsma groeide op in het noordoosten van Friesland. De roman is opgedragen aan zijn...