0000042156_Het_puttertje_2_710_130_0_0

Het puttertje

Rank 6010 Gelezen 1478 Aan het lezen 64 Wil ik lezen 515 Favoriet 156 Recensies 23
Literatuur & Romans Artikelen 9 Newsroom 1 Lijsten 7 Spots 26 Hebban 1000 114 Topics 1

Haar dood was mijn schuld. Anderen zijn altijd een beetje te snel geneigd geweest me te verzekeren dat dat niet zo was, want ja: nog maar een kind, wie had het kunnen weten, vreselijk ongeluk, puur pech, het had iedereen kunnen overkomen, allemaal helemaal waar, maar ik geloof er geen woord van.

Het gebeurde in New York, 10 april, veertien jaar geleden. (Zelfs mijn hand stokt bij die datum, ik heb moeten doorzetten om de pen over het papier te laten glijden en die op te schrijven. Vroeger was het een doodgewone dag, maar nu steekt hij uit de kalender omhoog als een roestige spijker.)

Als de dag volgens plan verlopen was, zou hij onopgemerkt vervlogen zijn, opgeslokt zonder een spoor achter te laten, samen met mijn hele jaar in groep acht. Wat zou ik me er nu dan van herinneren?

Weinig of niets. Maar natuurlijk is de textuur van die dag tastbaarder dan het heden, tot en met het doorweekte, natte gevoel van de atmosfeer.

Oorspronkelijke titel
The Goldfinch
Sjaak de Jong Paul van der Lecq ...
De Bezige Bij Amsterdam
19 september 2013
23 september 2013

Huiveringwekkend goed

door: Dirk Koppes 1 reactie 3 likes

Als Amerikaanse toerist wil je er niet dood gevonden worden: de Overtoom is een van Amsterdams langste straten, en een van de weinige uitvalswegen vanuit het centrum waar nog ruimte is voor dubbelbaans autoverkeer. Met als gevolg dat 24 uur per dag wagens in alle formaten voorbijrazen. Toch is de...

Reacties op: Het puttertje