Het schuwste dier

Rank 246 Gelezen 8 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 16 Favoriet 1 Recensies 3
In Het schuwste dier keert de hoofdpersoon voor een week terug uit Engeland, waar ze studeert, vanwege de begrafenis van haar tante. In Nederland is haar familie, waar een gat in geslagen is, een aantal dieren, een geliefde en een begrafenisondernemer met een heel harde stem. De tijd gaat langzamer, komt soms bijna tot stilstand, terwijl de wereld gewoon door beweegt. Alles lijkt hetzelfde, maar alles is veranderd.

Het schuwste dier laat zien hoe verdriet zich manifesteert. Verpletterend direct en toegankelijk schrijft Eva Meijer over rouw in deze originele roman met grootse zeggingskracht. Een bespiegeling over familie, verlies en vervreemding, over taal en tijd. Net als in haar succesvolle essay De grenzen van mijn taal weet ze ook hier als geen ander de vinger op de zere plek te leggen.
Prometheus
22 februari 2011
9789044616903 , 9789402137958 , 9789059368798 , 9789059368897

1 keer bewerkt, laatste bewerking door JannieTr

Hebban recensie

Martin Overheul Hebban Recensent

De moeizame verwerking van verdriet

door Martin Overheul op 12-02-2020

Over het belang van een krachtige openingszin zijn meerdere boekenkasten volgeschreven. Het is een feit dat een eerste zin die er staat, zorgt dat de animo om verder te lezen toeneemt. In het verleden zijn er heel wat schitterende openingszinnen geschreven. Sommige ervan maken zelfs deel uit van het algemeen bewustzijn, al weet niet iedereen meer precies wie die zin eigenlijk heeft geschreven.

...

Lezersrecensies (2)

Woorden vinden voor het onvermijdelijke

door: JannieTr 1 like
In 2017 wordt het oeuvre van Eva Meijer, dat bestaat uit zowel fictie als non-fictie, bekroond met de Halewijnprijs. Op dat moment heeft ze al een aantal succesvolle titels op haar naam staan en verschillende prijzen ontvangen. Ook de daarna verschenen boeken zijn succesvol gebleken. Dat heeft...

Ontroerend

door: Bernice 1 like
Wat vind ik dit een goed boek! Heel uniek verwoord. Mooi en poëtisch. Ik vind het een interessant verhaal. Ik had het snel uit. Het leest erg vlot weg. Het is ontroerend, maar het heeft me ook aan het lachen gemaakt. Ik ben erg blij dat ik het gelezen heb. Vijf sterren!