Het smeedwerk van herinnering

In deze grote roman vertelt Paul Gellings over zijn familie en dan vooral over zijn grootvader Karl Josef Gellings. Deze was eind negentiende eeuw geboren in Duitsland, werd in de Eerste Wereldoorlog door de Fransen krijgsgevangen gemaakt en wilde na zijn vrijlating emigreren naar Amerika. Hij kwam echter niet verder dan Rotterdam, ontmoette daar zijn vrouw Paulina en bleef er de rest van zijn leven wonen. Hij maakte in Rotterdam het bombardement mee en speelde na de bevrijding een actieve rol bij de wederopbouw van de stad. Dat deed hij in zijn hoedanigheid van kunstsmid, een beroep waarin hij excelleerde en ook een zekere bekendheid genoot.

En dat is nog maar één van de talrijke lijnen in dit gelaagde verhaal. Middels de van hem bekende, trefzekere schrijftrant voert de schrijver ons mee langs zijn familiegeschiedenis, zijn eigen leven en romances, een lange kunstzinnige traditie en indringende tijdsbeelden. Zo is een rijke Europese roman ontstaan, een nieuw hoogtepunt in het oeuvre van Gellings.

Uitgeverij Passage
15 oktober 2021
15 oktober 2021

Reacties op: Het smeedwerk van herinnering