Het tegenovergestelde van een mens

De Standaard:

Het tegenovergestelde van een mens

Gelezen 106 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 56 Favoriet 5 Recensies 7
Literatuur & Romans Artikelen 3 Newsroom 2 Lijsten 5 Spots 6   Topics 0

Waar het op neerkomt is dat de mensheid als geheel ook eenzaam is. We kunnen er niet tegen dat er niemand iets terugzegt, dat we nog altijd geen dieren hebben horen praten – ja, misschien zo nu en dan in de vorm van het schrille gegil dat onze slachthuizen vult, maar niet met woorden, niet met een oplossing voor de dingen waar we al tijden mee zitten. Zelfs de hemel is leeg. En dus zetten we ons af door al die zwijgende natuur om ons heen te vernietigen, als een wanhopige geliefde die maar niet wordt terug ge-sms’t en het in het café op een zuipen zet. Nog nooit verscheen er een roman als Het tegenovergestelde van een mens. Lieke Marsman kantelt onze ideeën over klimaatverandering en identiteit op een manier die duizelig maakt.

Atlas Contact
31 mei 2017
01 juni 2017

Eeke Hebban Recensent

Filosofisch prozadebuut is mix van genres

door: Eeke 1 like

Het tegenovergestelde van een mens is het prozadebuut van de nog jonge (1990) filosofe Lieke Marsman.

De 29-jarige hoofdpersoon Ida geeft de lezer middels de ik-vorm een inkijkje in haar leven: over hoe ze opgroeide in een vinex-wijk met haar ouders en broer Carl, maar ook over de dingen die ze...

Reacties op: Het tegenovergestelde van een mens