Het tristan-akkoord

Het Tristan-akkoord

Rank 5878 Gelezen 4 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 44 Favoriet 0 Recensies 2
Literatuur & Romans Artikelen 1 Spots 1   Topics 0

Een roman over identiteit, onvervulde verlangens, familiebanden, de invloed van de Tweede Wereldoorlog op navolgende generaties en de kracht van muziek en taal
Ewa Maria Wagner speelt in het Radio Filharmonisch Orkest en studeerde recentelijk af aan de prestigieuze Schrijversvakschool in Amsterdam
De succesvolle violiste Evelien wordt gedwongen haar leven en drijfveren nauwkeurig onder de loep te nemen na een dreigend ontslag bij het orkest waar zij al jaren werkt. Ev heeft na haar vertrek uit Polen op eigen kracht een mooi leven in Nederland weten op te bouwen. Toch laat ze zich, naar eigen smaak, te veel door anderen dicteren welke keuzes ze moet maken.
In Het Tristan-akkoord wordt haar persoonlijke zoektocht naar haar jeugd in communistisch, naoorlogs Polen, haar Duitse wortels en haar vader, met wie ze nog steeds een moeizame relatie heeft, beschreven. Muziek heeft altijd centraal gestaan in haar leven. Wat blijft er over als dat wegvalt? Naarmate ze dieper doordringt in haar eigen verleden en er een geheim uit de Tweede Wereldoorlog wordt ontrafeld, komt haar hele leven, de relatie met haar vader én haar carrière in een ander daglicht te staan.
Over Het Tristan-akkoord
'Een muzikaal manuscript dat nog lang na blijft zingen in je hoofd en je hart, als een goed concert.' Christiaan Weijts
'Ontroeren en heel prachtig vertelt Ewa over haar verleden en heden. Muziek speelt een verbindende rol in haar leven, maar het zijn woorden die haar verhaal tot leven brengen.' Aaltje van Zweden

Feelgood , Literatuur & Romans
J.M. Meulenhoff
16 oktober 2019

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Els1971

Lezerswaarderingen

Artikelen over Het Tristan-akkoord

Meer artikelen

Door lezers

Feelgood Café / Nieuwe boeken in oktober - Waar kijk jij naar uit?
03 oktober 2019 51 reacties
  Meer artikelen van lezers

Lezersrecensies (2)

Het tristan-akkoord is een bijzondere historische roman die taal, identiteit en muziek op een uitzonderlijke manier combineert.

door: fany 2 likes
Eveline (Ev) is violiste bij een symfonieorkest. Heel haar leven draagt de kleur van muziek. Wanneer ze hoort, dat haar baan hier na vele jaren misschien stopt, wankelt haar bekende wereld. In het naoorlogse Polen leefde ze als kind onder het juk van het communistische regime en in een gezin waar...

Diepzinnig!

door: Rutger Leenders 1 like
Een boek over zoektocht naar de zin van het leven, naar het verleden en over de kracht van muziek en literatuur. Ook zonder veel kennis van muziek is het boek goed leesbaar. Sterker: je komt in verleiding naar de stukken te luisteren. Maar ook de boeken die Ev, hoofdpersonage, in haar brieven ...