Het wolkenpaviljoen

NRC:

Het wolkenpaviljoen

Rank 3155 Gelezen 66 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 68 Favoriet 3 Recensies 3
Literatuur & Romans Artikelen 6 Lijsten 1   Topics 0

Met het stranden van zijn huwelijk komt een architect tot een confronterend inzicht: waar hij voor andere gezinnen huizen ontwerpt, is hij zijn eigen thuis verloren. Niets lijkt meer voor de eeuwigheid, zijn ontwerpen krijgen op de tekentafel al een houdbaarheidsdatum opgelegd. Hij ervaart niet alleen een uitholling van zijn vak, maar ook van zijn ziel. Om zijn inspiratie te hervinden keert hij terug naar Japan, naar de tempels en tuinen die hem als jonge architect hebben gevormd. Hij verdiept zich in de rituelen rond de Ise Jingu-tempel, het heiligdom van tweeduizend jaar oud dat iedere twintig jaar wordt afgebroken en nieuw opgebouwd. Tegen de achtergrond van de Japanse cultuur reflecteert hij op zijn wortels, hoe het landschap van zijn jeugd van invloed is geweest op de loop van zijn leven. In Het wolkenpaviljoen schetst Jannie Regnerus de val en veerkracht van een architect die voor zichzelf en zijn dochter een nieuw thuis probeert op te bouwen. ‘Dat Regnerus in klein en kort bestek indrukwekkende sensaties zintuigelijk en glashelder weet te verwoorden, maakt haar tot een kleine meester. En kleine meesters zijn, zoals men weet, niet zelden de grootste.’ ‘In een gevoelig verhaal laat Regnerus de dingen spreken. Haar proza is van een meditatieve, zuiver Japanse weemoed.’ Arjan Peters, de Volkskrant

Uitgeverij Van Oorschot
15 mei 2020
15 mei 2020

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Salustia

Opbouwen, afbreken en weer opbouwen

door: Inge Deutekom 2 likes
‘In de klassieke Japanse architectuur worden de afmetingen van een huis mentaal opgerekt door ieder vertrek een naam te geven, ‘kamer van mist’ of ‘kamer van de zwaluwen’. De woorden roepen beelden op, ze brengen lucht in beweging in de geest, ruimte die je meeneemt de kamer in.’

Architect Luut...

Reacties op: Het wolkenpaviljoen