Hier zijn is niet de bedoeling

Hier zijn is niet de bedoeling

Gelezen 1 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 32 Favoriet 0 Recensies 0
Literatuur & Romans Artikelen 1   Topics 0

Als iemand vroeg waar Saar vandaan kwam, zei ze 'Brabant'. Als iemand zei: 'Dat hoor je niet,' lichtte ze een beetje op. Ze forceerde haar zachte g tot een hardere variant. Ze zei nooit meer 'ons mam' maar 'mijn moeder'. Niemand was meer bezittelijk, iedereen stond op zichzelf en haar familie nog het meest.
Door het overlijden van haar opa moet Saar terug naar haar geboortedorp. Het dorp waar verdriet in een borstzakje past en de dood ruikt naar sudderlappen met spekjus. Als haar oma haar vraagt om te blijven, wordt Saar gedwongen om zich opnieuw te verhouden tot haar familie, en in het bijzonder tot haar moeder.
Een benauwde week volgt, met een dode opa in de woonkamer en vervolgens in de schuur. Iedereen doet zijn best om het gezellig te houden, alleen Saars moeder weet zich geen raad. In dat opzicht is er nog altijd niets veranderd.
Hier zijn is niet de bedoeling is de ontroerende en geestige debuutroman van Lauranne van Grinsven. Met een volstrekt eigen vertelstem weet ze op een indringende manier het verhaal te beschrijven van een meisje dat ondanks dat ze iedereen op afstand houdt, niets liever wil dan gezien worden.

Lebowski
10 mei 2022
10 mei 2022

Reacties op: Hier zijn is niet de bedoeling