Historisch denken

Historisch denken

Het vak geschiedenis bestudeert een werkelijkheid die niet meer bestaat. Wie beelden van die werkelijkheid ontwerpt, houdt rekening met de verschillen tussen heden en verleden en doet recht aan hetgeen mensen vroeger normaal en waardevol vonden. Uit dit ‘historisch besef’ vloeien denk- en redeneerwijzen voort die in Historisch Denken, basisboek voor de vakdocent op overzichtelijke en heldere wijze worden besproken. Omdat deze denk- en redeneerwijzen in het voortgezet onderwijs deel uitmaken van het examenprogramma geschiedenis, is Historisch Denken, basisboek voor de vakdocent een onmisbaar studieboek en naslagwerk voor de (aankomende) geschiedenisleraar.

Het boek bevat:
• Veel voorbeelden die de theorie begrijpelijk en gemakkelijk overdraagbaar maken.
• Studievragen die de lezer attenderen op de hoofdpunten van de tekst.
• Teksten en opdrachten die een zinvolle toepassing van de theorie mogelijk maken.
• Een rijke hoeveelheid illustraties.

Historisch Denken, basisboek voor de vakdocent is vernieuwd. In overeenstemming met de herziene Kennisbasis Geschiedenis voor de tweedegraads lerarenopleidingen is er meer aandacht voor de buiten-Europese en jongste geschiedenis. De literatuurlijst en voorbeelden zijn geactualiseerd en de opdrachten zijn waar nodig aangepast en aangevuld. De nieuwe vormgeving maakt het boek nog gebruiksvriendelijker.

De auteurs zijn historici en als docent verbonden aan de lerarenopleiding geschiedenis van de Hogeschool van Amsterdam, de Hogeschool Inholland en de Hogeschool Utrecht. Als lerarenopleiders misten ze een toegankelijk en oriënterend overzicht van historische denk- en redeneervaardigheden voor geschiedenisleraren. Met ‘Historisch denken’ willen ze in deze leemte voorzien.
Geschiedenis & Politiek
Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum BV