Omslag__gouden_eeuw__voorkant._jpg

Korte verhalen uit de Gouden Eeuw

Gelezen 17 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 29 Favoriet 1 Recensies 6
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 1 Spots 5   Topics 0

De Gouden Eeuw, wat een tijd! Wie heeft er geen beeld bij? Hoog opgetuigde driemasters, in linie zeilend, vurend uit de bakboordkanonnen. Schatrijke kooplieden die op de Amsterdamse beurs, zwetend en handenwringend, hun kapitaal investeren in de risicovolle specerijhandel. Schepen van de WIC die varen op ruige zeeën, oorlogvoerend en handelend in mensen. Predikanten die galmend en met brede armgebaren de nieuwe leer verkondigen. Het volk dat ploetert en foetert alsof de Gouden Eeuw niet bestaat.

In deze bundel vindt u verhalen die de diversiteit van de Gouden Eeuw goed weergeven. Van een patriciër die een dodo koopt tot een vrouw die tot slaaf gemaakt wordt en van een arme stenensjouwer uit Amsterdam tot een schilder die werkt in opdracht van het koninklijk huis.

Elk verhaal wordt afgesloten met een handige verantwoording, waarin de gecreëerde fictie wordt gescheiden van historische werkelijkheid.

Literatuur & Romans , Korte verhalen
26 oktober 2017

Anne-Claire Verham Hebban Recensent

Verrassende inkijkjes in 17de-eeuwse levens

door: Anne-Claire Verham 8 reacties 1 like

De Gouden Eeuw, die grofweg de 17de eeuw beslaat, is waarschijnlijk de meest roemrijke periode uit de Nederlandse geschiedenis. Toch barst onze literatuur niet uit zijn voegen van boeken over dit tijdperk. Uitgeverij Historische Verhalen doet echter een nieuwe duit in het zakje met de bundel ...

Reacties op: Korte verhalen uit de Gouden Eeuw